Min bakidé

Jag är en självlärd bagare som älskar att baka bröd, utan fett eller massa socker/sirap i degen. Bakar med kravmärkta ekologiska ingredienser, jag bakar helst grova bröd med fullkornsmjöl men skall väl försöka göra lite ljusare bröd med och självklart med surdeg som grund. Det viktiga för mej är att göra allt från grunden och inte ta några genvägar, det får gärna ta tid, mina bröd får för det mesta jäsa i minst 24-48 timmar så aromen blir så bra som möjligt (och jag får sova nån timme längre).

söndag 1 augusti 2010

bakrus

- här går det som i rus. Vi bakar så mycket vi kan men det tar ju slut tidigt på dagen iallafall. Så kul det är, fast det är mest att jobba och sova. Går som på ett mjöligt moln av bakning, drömmer bakning, bakar bröd o bullar i massor hela natten men de är borta på morgonen och jag måste sätta nya riktiga degar. Vi; vi är ju två som bakar på morgonen fast nu har Isabel åkt till frankrike så hennes syster Kristin har tagit hennes plats och Dea som säljer har åkt på festival i norrland så kusinen Anna tar över där och detta gör att vi varit dubbla några dagar i bageriet för inbakning. Jag är så nöjd med mina medarbetare som är så ambitiösa - mjölsorter, skållning, fördegar och kakbak - allt är de med på. Jag tänker köra på till andra veckan i september sen stänger jag i tre veckor för semester och återhämtning. Återkommer med exakta datum senare. Nu bär det iväg till Lögens Kvar för mer mjöl igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar