Min bakidé

Jag är en självlärd bagare som älskar att baka bröd, utan fett eller massa socker/sirap i degen. Bakar med kravmärkta ekologiska ingredienser, jag bakar helst grova bröd med fullkornsmjöl men skall väl försöka göra lite ljusare bröd med och självklart med surdeg som grund. Det viktiga för mej är att göra allt från grunden och inte ta några genvägar, det får gärna ta tid, mina bröd får för det mesta jäsa i minst 24-48 timmar så aromen blir så bra som möjligt (och jag får sova nån timme längre).

söndag 17 juli 2011

Högtrycks-sommar


Nu jobbar vi för högtyck i bageriet, jag har duktiga sommararbetare som jobbar i omgångar från morgon till eftermiddag: Dea, Isabel, Kristin, Mattias och Stina som hoppar in lite då och då. Det är så kul att folk hittar till mitt lilla bageri mitt i "ingenstans" på Tjörn (det går nog att paddla in i viken, lägga till i vassen och promenera upp). Nu har jag utökat med två bänkar och ett bord på utsidan om man vill sitta här och äta upp sin nybakade bulle med en kopp kaffe/te/juice.
Jag har numera lite apelsinrasp i vaniljbullarna och det verkar uppskattas. På brödsidan har jag utökat med Svedjeråg med kummin och Danskt rågbröd utan frukt/nöt. Speltbrödet är uppskattat, de ljusa surdegsbröden Aröd och Tolleby: det ena med råg/spelt det andra med vårvete/lite grov spelt är väldigt populära så vi får baka några gånger om dagen för att ha bröd i hyllan även efter kl 15. Just nu består livet bara av bröd, degar, kakor och tillbehör som inte får ta slut - det gäller att vara mycket före i beställningarna hela tiden - jag lär mej den hårda vägen hur det är...
På Margaretadagen så skall vi ha specialfruktkakan igen, det är ju en högtidsdag här på Tjörn när vi firar Margareta Hvitfeldt på Sundsby, så då passar det ju bra med lite "finkaka". Briocher har jag bara på lördag och det är strykande åtgång, receptet har jag från en äkta fransk konditor: systrarna le Guillarmes pappa Janic.
Det glutenfria sortimentet i bageriet är från MällbyLantgård och färskt glutenfritt surdegsbröd brukar jag få på torsdag eller fredag varje vecka.
Hopp o hej, idag (söndag) har jag haft sovmorgon, katten snarkar och tonåringen sover, regnigt ute så det kan bli en slappadag innan degarna skall klappas om igen.
Njut av sommaren, både i sol och i regn är det ljuvligt med en surdegsmacka och en kopp te i lugn och ro - det tycker iallafall jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar