Min bakidé

Jag är en självlärd bagare som älskar att baka bröd, utan fett eller massa socker/sirap i degen. Bakar med kravmärkta ekologiska ingredienser, jag bakar helst grova bröd med fullkornsmjöl men skall väl försöka göra lite ljusare bröd med och självklart med surdeg som grund. Det viktiga för mej är att göra allt från grunden och inte ta några genvägar, det får gärna ta tid, mina bröd får för det mesta jäsa i minst 24-48 timmar så aromen blir så bra som möjligt (och jag får sova nån timme längre).

måndag 31 maj 2010

Studenttider

Nu tar mellansonen studenten så jag har stängt på fredag 4 juni. Men degar måste sättas till lördagens bakning så det blir en intensiv fredag och även en intensiv lördag för jag skall stå med på Sillens Dag på Klädesholmen på söndag. Det skall bli kul men då skall jag ha en hel del bröd att sälja så det blir bakning hela lördagen och söndag förmiddag. Tur jag har varit på Lögens Kvarn idag (Lysekil) och hämtat en massa mjöl, det är så härligt att använda mjöl som man själv har varit i kvarnen och hämtat - inga mellanhänder här inte, och bra att baka med.
Förra helgen var jag i Skåne (på fest) och besökte bagerier, Olof Viktors i Glemminge var en upplevelse, sitta i trädgården där är fint. Men även Organic Bakery i Kåseberga var väldigt trevligt, stanna gärna där om ni har vägarna förbi. Nu blir det inga utflykter på ett tag men det är fint på Tjörn med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar