Min bakidé

Jag är en självlärd bagare som älskar att baka bröd, utan fett eller massa socker/sirap i degen. Bakar med kravmärkta ekologiska ingredienser, jag bakar helst grova bröd med fullkornsmjöl men skall väl försöka göra lite ljusare bröd med och självklart med surdeg som grund. Det viktiga för mej är att göra allt från grunden och inte ta några genvägar, det får gärna ta tid, mina bröd får för det mesta jäsa i minst 24-48 timmar så aromen blir så bra som möjligt (och jag får sova nån timme längre).

söndag 8 maj 2011

Majljus och briocher


Nu är det ljuvligt med morgontimmarna som är ljusa och vårfräscha, jag har stora fönster i bageriet och ser ut på berget och ängen mittemot som sakta börjar få sommargrönska och färg igen. Det börjar bli fler och fler Tjörnbor och sommarboende som kommer förbi bageriet och handlar bröd, kakor och bullar. Nu har jag även börjat med Briocherna på lördagarna igen - vårtecken - alldeles gula och ser ut som små kycklingar tycker jag. Med ekologiska ägg från MällbyLantgård såklart, även övriga ingredienser ekologiska som allt annat i bageriet för den delen (om ni inte visste det förut). Jag skall pröva lite fler sorters mjöl som Emmer och Svedjeråg så det blir lite nya brödsorter framigenom. Annars har jag som vanligt mitt rågbröd i olika varianter och spelt på fredagar och lördagar och det ljusa brödet Aröd som finns varje dag jag har öppet. Det blir en knäckevariant till, bara på grovt rågmjöl med solros/linfrö/anis och svart sesam i utkavlingen - gott till det mesta om man vill ha lite att tugga på.
Hej o hopp nu skall jag plocka ihop alla mina bakhanddukar som är nytvättade och vårfräscha, köra till bageriet och förbereda veckans degar, (städa städa och åter städa).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar