Min bakidé

Jag är en självlärd bagare som älskar att baka bröd, utan fett eller massa socker/sirap i degen. Bakar med kravmärkta ekologiska ingredienser, jag bakar helst grova bröd med fullkornsmjöl men skall väl försöka göra lite ljusare bröd med och självklart med surdeg som grund. Det viktiga för mej är att göra allt från grunden och inte ta några genvägar, det får gärna ta tid, mina bröd får för det mesta jäsa i minst 24-48 timmar så aromen blir så bra som möjligt (och jag får sova nån timme längre).

tisdag 2 februari 2010

Baktankar

Nu har jag tänkt börja blogga om mitt bageri. Det känns som det är viktigt att få kontakt med omvärlden lite mer och försöka synas i cyberrymden med, inte bara i Aröd på Tjörn. Det är nog inte många som vet att det finns ett litet surdegsbageri som ligger där, i hörnet på den stora grå byggnaden i Arödsvik som det lilla området nu kallas. Mittför bussgaraget i Aröd.

Jag startade i oktober 2009 och det har spridit sig med mun-mot-mun-metoden så jag har haft kunder och sålt bröd sedan öppningslördagen den 3 oktober. Det har varit jättekul med det fina gensvaret som jag fått från alla brödköpare som är glada över att få tag på bröd som är gjort på kravmärkt mjöl, delvis skållat och på surdeg. Jag har överlag gjort rätt grova bröd med fullkornsmjöl och linfrön i, och det verkar som det är det medvetet folk vill äta. Men jag gör även lite annorlunda kakor med råsocker, ekologiskt smör och ekologiska ingredienser. Gärna med rågflingor, dinkelmjöl eller havregryn från SaltåKvarn. Även bullar med kanel eller vanilj bakar jag gärna, då mal jag kardemumman/kanelen och den äkta vaniljen på plats så smaken blir så bra som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar